هرچی یاد میگیری باید یاد بدی

هرچی یاد میگیری باید یاد بدی

اینجا نوشتگاهیست برای منتشر کردن هرچیزی که یاد میگیرم
هرچی یاد میگیری باید یاد بدی

هرچی یاد میگیری باید یاد بدی

اینجا نوشتگاهیست برای منتشر کردن هرچیزی که یاد میگیرم

نام مازندران از کجا آمده؟

پیشتر صحبتی پیش اومد سر اینکه مازندران یعنی چه؟ و من حسب اطلاعاتی که قبلاً با خوندن کتاب «مازیار» صادق هدایت داشتم گفتم یعنی اندورنی ماز! و این ماز در گویش قدیم طبرستانی به دژ، کوه و قلعه محکم گفته میشه که اشاره به یه دیوار بزرگی داره که ... 

 در قرن دوم هجری مازیار در جنوب نواحی طبرستان کشید. مازیار برعلیه خلیفه عباسی (که فکرکنم هارون الرشید بود) سر به شورش گذاشت و اهالی طبرستان ابتدای امر باهاش همراهی کردند و دیوار بزرگی در نمیدونم کجا ساختند. امروزه هیچ اثری از  اون دیوار نمونده اما اسمش مونده. در لهجه طبرستانی به دیوار میگفتن ماز. پس به نواحی درون اون ماز میگفتن مازاندرون که حالا شده مازندران. جالب اینجا بود که دوستی که اهل خود مازندران بود این چیزا رو نمیدونست و حتی از مازیار هم خیلی خبر نداشت! برای مطالعه بیشتر قیام مازیار اینجا رو بخونید



اما نام طبرستان از کجا اومده؟ بنقل از دانشنامه ویکی پدیا، سه  روایت هست:

  1.   نام طبرستان را معرب عبارت «تاپورستان» دانسته‌اند که اشاره به سرزمین سکونت قوم تپور دارد. در کتاب تاریخ ایران کمبریج تپوری‌ها قومی خوانده شده‌اند که در دوران فرهاد یکم اشکانی، به مناطق مرکزی جنوب دریای خزر کوچانده شدند. بعدها قوم تپور در جوامع آریایی نشو و نما یافته و متکثر شدند. 
  2. عده ای دیگر «طبر» را با دژ و کوه مرتبط می‌داند، که یکی از معانی «ماز» نیز دژ و کوه (کوهستان دژها) بوده‌است. بنابراین کلمه طبر در زبان بومی مردم مازندران به معنای کوه است و لذا طبرستان به معنی ناحیه کوهستانی است.
  3. برخی این کلمه را مشتق از «تبر» دانسته و بر آن شده‌ اند که مردم آن سرزمین به مناسبت جنگل‌های انبوه و استفاده از تبر، غالباً پیشه هیزم‌شکنی داشته‌اند، بنابراین طبرستان را سرزمین هیزم‌شکنان پنداشته‌اند. خصوصاً آنکه، «طَبَر» صورت عربی واژه پارسی «تَبَر» (دهخدا و معین، طَبَر را معرب تبر دانسته‌اند) و تیشه است.

امیدوارم ریشه درست کلمه مازندران رو فهمیده  و فهمونده باشم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد